Díaz Barriga, A. (2000). Estudio preliminar: El examen: Un problema de historia y sociedad. En A. Díaz Barriga, A. (Compil.), El examen: Textos para su historia y debate (pp. 11–28). Distrito Federal, México: Centro de Estudios sobre la Universidad (CESU), Plaza y Valdés y UNAM.
Duffy, T. and Jonassen, D. (1992). Constructivism and the Technology of Instruction .
Hillsdale, Ney Jersey : Laurence Erlbaum Assocviates
Eccles, J y Wigfield, A. (1985) . Teacher expectations and student motivation. en J. Dusek (ed.) Techer expectancies (pp.185-226) Hillsdale , NJ : Erlbaum
Gagné, R. M. (1985). The conditions of learning and the theory of instruction .
New York : Holt, Rinehart and Winston
Guzmán, J. C y Hernández Rojas G. (1993) Implicaciones educativas de seis teorías psicológicas. La Habana : UNAM
Johnson,D y Johnson, R (1985) Motivational processes in cooperative, competitive and individualistic learning situations. En C, Ames y R. Ames (Eds.) Research on motivation in education. Vol 2: The classroom milieu. (pp 249-286) New York : Academic Press.
Kaplún M. (1995) Los Materiales de autoaprendizaje. Marco para su elaboración. Santiago, Chile: UNESCO; 1995. p.55
Koschmann, T., (1996). CSCL: Theory and Practise of an emerging paradigm .
Lawrence Erlbaum Associates, Mahlwah , NJ .
Lakatos, I., and Musgrave, A., eds. (1970) Criticism and the Growth of Knowledge , Cambridge University Press, Cambridge , Great Britian.
Leontiev A. N. (1991) Artículo de introducción sobre la labor creadora de LS Vygotsky en Vygotsky L, S. Obras escogidas. Madrid : Visor.
Lockwood, V & Fleet, A, (1999), Attitudes towards the notion of preparing children for school, Australian Journal of Early Childhood , Australian Early Childhood Association, Volume 24, No. 3
Maslow, A. H. (1991) Motivación y personalidad . Madrid : Diaz de Santos.
McClelland, D y Pilon D. (1983) Sources of adult motives in patterns of parent behavior in early childood. Journal of Personality and Social Psychology , 44:564-574
McCombs B. L. y Marzano, R. J. (1990) Putting the self in self-regulating learning: The self as agent in integrating skill and will. Educational Psychologist 25, 51-70